Szybka Kolej Miejska

(High-Speed City Express)
Klasyka LEGO: LEGO 7745 High-Speed City Express - Szybka Kolej Miejska
Informacje o zestawie:
LEGO:
7745-1
Motyw:
Podmotyw:
Rok:
Części:
736
Figurek:
10
Waga:
N\A
Ocena społeczności:
Klasyka LEGO
Klasyka LEGO
4.7
(12 głosów)
Autor recenzji:
Klasyka LEGO
Miejsce: Poland
Dołączył: 2015, sty 21
Widziany: 1h 48m
Odsłon:
9643
Opublikowane:
2015, lip 6 21:54
Wprowadzenie

LEGO Classic
Catalog entry
Koleje to jedne z najstarszych konstrukcji występujących w zestawach Lego. Począwszy od roku 1966, powstało wiele zestawów z pociągami. Stawały się one coraz lepsze i gdy na początku lat 80tych zaczęły pojawiać się zestawy miastowe, nie mogło również zabraknąć pociągu do przewozu pasażerów! Nie jest to oczywiście pierwszy zestaw kolei pasażerskiej, ale niewątpliwie jest on wyjątkowy. Wydany zestaw został w roku 1985, który był przełomowy w tematyce miastowej. W tym czasie powstało też pierwsze 6392-1: Lotnisko jak i wiele innych zestawów z serii Town. Jest to wyśmienita kompozycja składająca się z trzech pojazdów szynowych, jednego pociągu oraz dwóch wagonów pasażerskich. Wagony połączone są ze sobą poprzez magnesy, co jest również genialne. Nie trzeba nic spinać, ani nic robić, wystarczy dwa wagony zbliżyć do siebie i są złączone. Istnieją samodzielne zestawy wagonów, takich jak przykładowo wagon z pocztą LEGO-7819-1 lub choćby wagon z dźwigiem LEGO-7817-1. Takich zestawów jest więcej i może akurat w tym przypadku nie pasują do pociągu pasażerskiego, to sam fakt użycia tego sposobu konstrukcji jest genialny. Każdy pociąg jest tak samo skonstruowany i posiada takie same zaczepy magnesowe. Magnesy te zostały również wykorzystane do łączenia nie jednej konstrukcji statku lub pojazdu kosmicznego z serii Space.
LEGO Classic
Catalog's presentation from 1985
Pociąg ten dobrze prezentuje się i był używany przez kilka ładnych lat w katalogach i ulotkach. Większość prezentacji można zobaczyć w tej recenzji. Generalnie z użyciem pociągów można tworzyć ciekawe rozkłady. Prezentacje rzadko kiedy przedstawiają jeden tor z jednym pociągiem. Zazwyczaj można zauważyć szereg torów, kilka pociągów oraz kilka stacji. Nie mniej jednak każdy pociąg jest unikalny i zarazem wszystkie są wykonane w podobnych rozmiarach. Nie ma problemu by połączyć wszystkie pociągi z tego samego okresu w jedną całość. Wszystkie stacje kolejowe z lat 80tych również zostały zaprojektowane według określonego schematu. Podłoże czarne, podstawa siwa, budynki natomiast czerwono-białe. Dachy zazwyczaj są czarne. Dlatego też wszystko współgra ze sobą bezkonfliktowo.
LEGO Classic
Presentation from 1985 - at the back of the instruction

Pojazdy szynowe

LEGO Classic
Machinist's cabin
Pierwszy pojazd szynowy to pociąg. Cała  konstrukcja jest nieco kwadratowa, ale nie ma się co dziwić, bo to było kiedyś naturalne. Na przodzie jest dość spora kabina maszynisty, a zaraz za nią znajduje się wielki silnik.
LEGO Classic
The engine
Można otworzyć drzwiczki i zajrzeć do środka. Cztery pary drzwiczek jest dostępnych. Silnik oczywiście jest atrapą wykonaną z klocków, ale na samym dole znajduje się prawdziwy silniczek elektryczny schowany w kołach! Jak on działa opiszę dokładnie w sekcji poniżej, tutaj skupię się na pojazdach. To nie wszystko, bo pociąg posiada z przodu światła, które nie są atrapą. Jest to prawdziwa dioda podłączona do silniczka za pomocą kabelków przewijających się przez cały pociąg w podłodze.
LEGO Classic
Front lights
Zestaw tej kolejki jako jeden z niewielu posiadam nadal z czasów dzieciństwa. Mam ten zestaw z pudełkiem od 20stu paru lat i powiem szczerze, że diody i silniczek działają do tej pory. Da się? Najwidoczniej da, jak się chce zrobić jakościowy produkt! Wszystko działa bez zarzutu, mimo upływu prawie trzech dekad!
Drugim pojazdem jest wagon pasażerski.
LEGO Classic
Passenger wagon
Jest tutaj dostępny jeden wyjątkowy klocek - zlew z kranem. Rzadko spotykana część w innych zestawach, w tym przypadku bardzo ładnie uzupełnia wnętrze pojazdu. Wagon udostępnia cztery miejsca siedzące, wszystkie po lewej stronie. Przedział na bagaże został tutaj sprytnie umiejscowiony zaraz pod dachem. Nie zajmuje dodatkowego miejsca i jest łatwo dostępny zaraz po zdjęciu elementu wierzchniego. Można tutaj zmieścić 4 walizki, dokładnie tyle, ile jest pasażerów. Każdy z pasażerów ma dostępne okno dla siebie oraz połowę stolika.
LEGO Classic
Passenger wagon outside
Z zewnątrz pasażerowie są w pełni widoczni i wygląda to całkiem nieźle. Proporcje i odpowiednie wysokości zostały dobrze dobrane.
LEGO Classic
The restaurant
Ostatnim pojazdem jest wagon z restauracją. Posiada on kabinę maszynisty, jako, że pociąg może jechać na wstecznym i przez to drugi koniec kolejki przejmuję pałeczkę w sterowaniu. Restauracja posiada dwa miejsca siedzące dla gości oraz stół dla kucharza. Jedynie dwa niebieskie kubki są tutaj dostępne. Nie ma w ogóle jedzenia, czy ten kucharz podaje tylko napoje? W tamtych czasach nie było jeszcze żadnych szczegółowych jedzeniowych klocków dostępnych. Niemniej jednak, kilka klocków imitujących żywność mogło się tutaj pojawić. Czuć, że czegoś tutaj brakuje, trochę zbyt pusto.

Wszystkie pojazdy mają dach przytwierdzony. Dachy nie są na zawiasach, trzeba klocek odczepić by dostać się do środka. Jest to jakiś minus, ale podejrzewam, że dachy o szerokości 6 pinów mogły być kłopotliwe, jakby były otwierane na zawiasach. Może dlatego projektanci zdecydowali się na zwykłe połączenie. Jednakże, każdy dach posiada niewielkie wyżłobienie na środku przy dolnej krawędzi z dwóch stron, w sam raz by mieć za co zaczepić paznokieć. Kabina maszynisty posiada zwyczajny dach na zawiasach.

LEGO Classic
Catalog's presentation from 1988


Pozostałe elementy

LEGO Classic
Train station with employees
Poza głównym elementem zestawu, czyli kolejką, zawarte zostały pozostałe niezbędne części takie jak tory oraz niewielka stacja dla pasażerów. Stacja posiada dwie latarnie i cztery miejsca siedzące. Na stacji znajduje się jeszcze rozkład jazdy z wypisanymi miastami i godzinami.
Figurek dostępnych w zestawie jest aż 10!
LEGO Classic
Passengers
W tym przypadku górę biorą pasażerowie, bo jest ich aż siedem. Trzy kobiety i czterech mężczyzn. Ciekawe jest to, że ani jedna figurka nie posiada dekoracji na torsie, wszystkie mają jednokolorową bluzę. Jedna figurka kobiety ma nietypowe włosy z warkoczykami oraz jeden mężczyzna ma rzadziej spotykany szeroki siwy kapelusz. Poza pasażerami są jeszcze pracownicy pociągu. Dwie figurki maszynistów oraz jeden kucharz do obsługi wagonu restauracyjnego.
LEGO Classic
Source: Brickset.com 1988eu3.pdf Catalogue 1988 EU III: Page 22 and 23: Trains

Tory

LEGO Classic
Straight rails
Jeden element torów prostych składa się z 6 klocków. Dwóch szyn prostych, szyny wewnętrznej zasilającej oraz trzech klocków bazowych łączących wszystko w stabilną całość.
LEGO Classic
Assembled
Podobnie jest z zakrętem, jednakże tutaj trzeba pamiętać, że szyny są różnych rozmiarów, jako że wewnętrzna siłą rzeczy musi być mniejsza. Łatwo jest odróżnić wewnętrzny tor od zewnętrznego, jako że zewnętrzny posiada wyżłobienia, a wewnętrzny jest gładki. W tym zestawie zawarty został niewielki zestaw składający się z sześciu prostych torów oraz 16-stu zakrzywionych, co daje możliwość ułożenia prostego zamkniętego okręgu.  Nie jest to wystarczające, gdy chcemy ułożyć tory wewnątrz miasta. Jednakże to nie był kiedyś problem, bo tory można było dokupić oddzielnie np. proste w zestawie LEGO-7850-1 oraz LEGO-7854-1.
LEGO Classic
Curved rails
Trzeba pamiętać, że kolejka z tego zestawu jest 12V i musi mieć dodatkowe pasy wewnętrzne do zasilania, które były sprzedawane w oddzielnym zestawie.
LEGO Classic
Assembled
Dlaczego tak? Ponieważ poprzednie kolejki nie były zasilane w ten sposób, a miały silniczki zamontowane wewnątrz wagonu. Nie potrzebowały dodatkowych szyn wewnętrznych, a jedynie zewnętrzne dla kół widoczne w zestawie LEGO-7850-1.
Jeśli chodzi o teraźniejszość, to sporo torów można kupić na serwisach aukcyjnych. Jest wiele dostępnych torów, trzeba tylko pamiętać o dodatkowej szynie zasilającej 12V. Proste szyny są zazwyczaj nawet 5x droższe niż zakręty, ponieważ jak przychodzi co do czego, to głównie potrzeba prostych szyn a nie zakrętów. Nie można przesadzać z zakrętami, bo po prostu kolejka nie daje rady. Musi być przynajmniej jeden odstęp prostych szyn przed zmianą kierunku jazdy na torach, inaczej kolejka nie da rady lub przewróci się.
To jednak nie wszystko, szyny wewnętrzne 12V potrafią mieć gniazda do podłączania zewnętrznych urządzeń jak np. lampy pod latarnie. Dostępne są również rozgałęzienia jak np. zestaw LEGO-7856-1. Możliwości jest naprawdę wiele.

LEGO Classic
Source: Brickset.com 1990uk.pdf Catalogue 1990 UK: Page 22 and 23: Trains

Elektryczna? Jak?

LEGO Classic
The engine
Jest to kolejny genialny pomysł, bo silniczek pobiera prąd o napięciu 12V bezpośrednio z torów poprzez cztery piny wystające z dołu sześciokołowego podwozia z elektrycznym motorem. Silniczek zasila jedynie dwa środkowe koła, pozostałe cztery są bardziej dla stabilizacji. Tory oczywiście nie są szkodliwe ani nie rażą prądem, napięcie jest tutaj niewielkie. Najlepsze jest to, że nie trzeba włączać kolejki bezpośrednio, aby jechała. Wystarczy włączyć transformator by przekazał prąd przez tory i kolejka automatycznie zaczyna jechać! Prąd służy również do prawdziwego oświetlenia pociągu przy pomocy diod z przodu i z tyłu. Kolejka na prostej płaszczyźnie potrafi dość szybko zasuwać! Jednakże, niewielkie wzniesienia mogą okazać się problematyczne. Pierwszy wagon, czyli pociąg, oprócz silniczka elektrycznego wmontowanego w koła, posiada również dwa klocki 2x6 z obciążnikami. Pojazd sam w sobie jest dość ciężki. Zapewne był taki zamiar, aby dobrze przylegał do torów i przypadkiem nie wypadł, ale z drugiej strony generuje to dość duży ciężar i wiekowy silniczek czasami już nie daje rady. Nie jest to jednak problem, trzeba uważać jedynie, aby nie tworzyć wzniesień w konstrukcji.
No dobrze, mamy tory, mamy kolej, ale jak to zasilić? Tutaj pojawia się problem, bo kolej zawarta w tym zestawie nie jest w stanie sama jeździć! Potrzebny jest dodatkowo transformator z zestawu 7864-1: Transformator-12V. Transformator ten to nic innego jak zasilacz z możliwością płynnej zmiany napięcia przekazywanego prądu! Jest to bardzo fajny bajer, ponieważ możemy sterować prędkością kolei za pomocą czarnego regulatora. Jest też drugie gniazdo w transformatorze, które udostępnia prąd stały o napięciu 12V i 13V nie podlegający regulacji dla np. dodatkowych latarni. Dzięki temu latarnie nie będą nam migać, gdy zmniejszymy prędkość kolejki. Jak zawsze, wszystko zostało dokładnie przemyślane!
Poniżej można zobaczyć pociąg w ruchu w scenerii Aeropolis. Ładowanie animacji może chwilę potrwać, jako że zajmuje ok. 30MB. Cierpliwość może być wskazana.
LEGO Classic
Train on the move
Na koniec przedstawiam zdjęcie scenerii Aeropolis, gdzie recenzowany pociąg występuje.
LEGO Classic
The train on the way

Alternatywne konstrukcje

LEGO Classic
Alternative station
 Dostępna jest jedna alternatywna konstrukcja i jest nawet do niej instrukcja! Jest to lokomotywa ze stacją kolejową, która posiada dwie latarnie. Na latarniach zostały użyte klocki 2x2 z diodami wykorzystanymi oryginalnie do świateł przednich i tylnych pociągu. Wyprowadzone kable od diod można podłączyć do transformatora, uzyskując fajny efekt oświetlenia stacji nocą. 

Zestawy alternatywne:
Napisany:
2015, cze 24 13:08 (31 miesięcy, 8 dni temu) przez Rogdush
Modyfikowane:
2017, lut 6 15:53 (11 miesięcy, 14 dni temu) przez Rogdush
Zmieniany:
28 razy
Komentarze
Nie napisano jeszcze komentarza.
Napisz komentarz...
Poprzedni zestaw:
Następny zestaw:
0 osób przegląda stronę. 0 gości oraz 0 zalogowanych osób. Zalogowani: Brak
Copyright © 2011-2018 by Rogdush, Powered by Spidron ©LEGO® to znak towarowy firmy z Grupy LEGO. Niniejsza witryna nie jest sponsorowana, autoryzowana ani wspierana przez Grupę LEGOCzas ładowania: #LOAD_TIME# Wielkość HTML: #SCRIPT_SIZE# | Czas wykonania: 1.145s | Unknown (Robot )