Koleje to jedne z najstarszych konstrukcji występujących w zestawach Lego. Począwszy od roku 1966, powstało wiele zestawów z pociągami. Stawały się one coraz lepsze i gdy na początku lat 80tych zaczęły pojawiać się zestawy miastowe, nie mogło również zabraknąć pociągu do przewozu pasażerów! Nie jest to oczywiście pierwszy zestaw kolei pasażerskiej, ale niewątpliwie jest on wyjątkowy. Wydany zestaw został w roku 1985, który był przełomowy w tematyce miastowej. W tym czasie powstało też pierwsze 6392-1: Lotnisko jak i wiele innych zestawów z serii Town. Jest to wyśmienita kompozycja składająca się z trzech pojazdów szynowych, jednego pociągu oraz dwóch wagonów pasażerskich. Wagony połączone są ze sobą poprzez magnesy, co jest również genialne. Nie trzeba nic spinać, ani nic robić, wystarczy dwa wagony zbliżyć do siebie i są złączone. Istnieją samodzielne zestawy wagonów, takich jak przykładowo wagon z pocztą LEGO-7819-1 lub choćby wagon z dźwigiem LEGO-7817-1. Takich zestawów jest więcej i może akurat w tym przypadku nie pasują do pociągu pasażerskiego, to sam fakt użycia tego sposobu konstrukcji jest genialny. Każdy pociąg jest tak samo skonstruowany i posiada takie same zaczepy magnesowe. Magnesy te zostały również wykorzystane do łączenia nie jednej konstrukcji statku lub pojazdu kosmicznego z serii Space.
Prezentacja w katalogu z roku 1985
Pociąg ten dobrze prezentuje się i był używany przez kilka ładnych lat w katalogach i ulotkach. Większość prezentacji można zobaczyć w tej recenzji. Generalnie z użyciem pociągów można tworzyć ciekawe rozkłady. Prezentacje rzadko kiedy przedstawiają jeden tor z jednym pociągiem. Zazwyczaj można zauważyć szereg torów, kilka pociągów oraz kilka stacji. Nie mniej jednak każdy pociąg jest unikalny i zarazem wszystkie są wykonane w podobnych rozmiarach. Nie ma problemu by połączyć wszystkie pociągi z tego samego okresu w jedną całość. Wszystkie stacje kolejowe z lat 80tych również zostały zaprojektowane według określonego schematu. Podłoże czarne, podstawa siwa, budynki natomiast czerwono-białe. Dachy zazwyczaj są czarne. Dlatego też wszystko współgra ze sobą bezkonfliktowo.
Prezentacja z roku 1985 - na tyle instrukcji
Pojazdy szynowe
Kabina maszynisty
Pierwszy pojazd szynowy to pociąg. Cała konstrukcja jest nieco kwadratowa, ale nie ma się co dziwić, bo to było kiedyś naturalne. Na przodzie jest dość spora kabina maszynisty, a zaraz za nią znajduje się wielki silnik.
Silnik
Można otworzyć drzwiczki i zajrzeć do środka. Cztery pary drzwiczek jest dostępnych. Silnik oczywiście jest atrapą wykonaną z klocków, ale na samym dole znajduje się prawdziwy silniczek elektryczny schowany w kołach! Jak on działa opiszę dokładnie w sekcji poniżej, tutaj skupię się na pojazdach. To nie wszystko, bo pociąg posiada z przodu światła, które nie są atrapą. Jest to prawdziwa dioda podłączona do silniczka za pomocą kabelków przewijających się przez cały pociąg w podłodze.
Przednie światła
Zestaw tej kolejki jako jeden z niewielu posiadam nadal z czasów dzieciństwa. Mam ten zestaw z pudełkiem od 20stu paru lat i powiem szczerze, że diody i silniczek działają do tej pory. Da się? Najwidoczniej da, jak się chce zrobić jakościowy produkt! Wszystko działa bez zarzutu, mimo upływu prawie trzech dekad! Drugim pojazdem jest wagon pasażerski.
Wagon pasażerski
Jest tutaj dostępny jeden wyjątkowy klocek - zlew z kranem. Rzadko spotykana część w innych zestawach, w tym przypadku bardzo ładnie uzupełnia wnętrze pojazdu. Wagon udostępnia cztery miejsca siedzące, wszystkie po lewej stronie. Przedział na bagaże został tutaj sprytnie umiejscowiony zaraz pod dachem. Nie zajmuje dodatkowego miejsca i jest łatwo dostępny zaraz po zdjęciu elementu wierzchniego. Można tutaj zmieścić 4 walizki, dokładnie tyle, ile jest pasażerów. Każdy z pasażerów ma dostępne okno dla siebie oraz połowę stolika.
Wagon pasażerski na zewnątrz
Z zewnątrz pasażerowie są w pełni widoczni i wygląda to całkiem nieźle. Proporcje i odpowiednie wysokości zostały dobrze dobrane.
Restauracja
Ostatnim pojazdem jest wagon z restauracją. Posiada on kabinę maszynisty, jako, że pociąg może jechać na wstecznym i przez to drugi koniec kolejki przejmuję pałeczkę w sterowaniu. Restauracja posiada dwa miejsca siedzące dla gości oraz stół dla kucharza. Jedynie dwa niebieskie kubki są tutaj dostępne. Nie ma w ogóle jedzenia, czy ten kucharz podaje tylko napoje? W tamtych czasach nie było jeszcze żadnych szczegółowych jedzeniowych klocków dostępnych. Niemniej jednak, kilka klocków imitujących żywność mogło się tutaj pojawić. Czuć, że czegoś tutaj brakuje, trochę zbyt pusto.
Wszystkie pojazdy mają dach przytwierdzony. Dachy nie są na zawiasach, trzeba klocek odczepić by dostać się do środka. Jest to jakiś minus, ale podejrzewam, że dachy o szerokości 6 pinów mogły być kłopotliwe, jakby były otwierane na zawiasach. Może dlatego projektanci zdecydowali się na zwykłe połączenie. Jednakże, każdy dach posiada niewielkie wyżłobienie na środku przy dolnej krawędzi z dwóch stron, w sam raz by mieć za co zaczepić paznokieć. Kabina maszynisty posiada zwyczajny dach na zawiasach.
Prezentacja w katalogu z roku 1988
Pozostałe elementy
Stacja kolejowa oraz pracownicy kolei
Poza głównym elementem zestawu, czyli kolejką, zawarte zostały pozostałe niezbędne części takie jak tory oraz niewielka stacja dla pasażerów. Stacja posiada dwie latarnie i cztery miejsca siedzące. Na stacji znajduje się jeszcze rozkład jazdy z wypisanymi miastami i godzinami. Figurek dostępnych w zestawie jest aż 10!
Pasażerowie
W tym przypadku górę biorą
pasażerowie, bo jest ich aż siedem. Trzy kobiety i czterech mężczyzn. Ciekawe jest
to, że ani jedna figurka nie posiada dekoracji na torsie, wszystkie mają
jednokolorową bluzę. Jedna figurka kobiety ma nietypowe włosy z warkoczykami oraz jeden mężczyzna ma rzadziej spotykany szeroki siwy kapelusz. Poza pasażerami są jeszcze pracownicy pociągu. Dwie figurki maszynistów oraz jeden kucharz do obsługi wagonu restauracyjnego.
W tym zestawie zawarty został niewielki zestaw
składający się z sześciu prostych torów oraz 16-stu zakrzywionych, co
daje możliwość ułożenia
prostego zamkniętego okręgu. Sposób montażu i działanie torów opisane zostały w recenzji zestawu 7854-1: Proste-tory-12V.
Sposób działania silnika pociągu opisany został w recenzji 7865-1: Silnik-12V-do-pociagu. Poniżej można zobaczyć pociąg w ruchu w scenerii Aeropolis. Ładowanie animacji może chwilę potrwać, jako że zajmuje ok. 30MB. Cierpliwość może być wskazana.
Pociąg w ruchu
Na koniec przedstawiam zdjęcie scenerii Aeropolis, gdzie recenzowany pociąg występuje.
Pociąg w drodze
Alternatywne konstrukcje
Alternatywna stacja
Dostępna jest jedna alternatywna konstrukcja i jest nawet do niej instrukcja! Jest to lokomotywa ze stacją kolejową, która posiada dwie latarnie. Na latarniach zostały użyte klocki 2x2 z diodami wykorzystanymi oryginalnie do świateł przednich i tylnych pociągu. Wyprowadzone kable od diod można podłączyć do transformatora, uzyskując fajny efekt oświetlenia stacji nocą.
Druga połowa zawiera instrukcję wykonania alternatywnej budowli, stacji kolejowej z pociągiem. Jest to wyjątkowa sytuacja, bo nie ma wielu instrukcji, gdzie można znaleźć wskazówki do wykonania dwóch konstrukcji z jednego zestawu.
Podłoga wagonu to jedna duża gruba płytka. Po prawej jest sześciokołowe podwozie z wbudowanym na silniczkiem elektrycznym. Kostka z niezniszczalną diodą w białym klocku 2x2, magnes do łączenia wagonów oraz kabelek do podłączenia świateł z przodu i z tyłu pociągu.