Lego Train

Odsłon: 95
ID: TOPIC-73
Autor:
Utworzony: 2020, sie 21 15:27
Typ:
Klasyka LEGO
Miasto
Klasyka LEGO
2020, sie 21 15:27
zmodyfikowany: 2020, sie 21 15:33
To mój pierwszy post tutaj, stąd chciałem na wstępie wyrazić podziw dla tej stronki i ogromu pracy jaki został w nią włożony. Jestem szczególnie pod wrażeniem próby odtworzenia scenek i makiet znanych z katalogów z lat 80-tych i 90-tych, w które to scenki potrafiłem się wpatrywać dosłownie godzinami.

Sam mam zaczątki kolekcji klasyki z tamtych lat. Część z dzieciństwa, część kupowana od kilku lat. Od dzieciństwa byłem najbardziej zafascynowany właśnie pociągami, jako rocznik '90 pamiętam głównie system 9V, choć z katalogów od nieco starszego kuzyna pamiętałem również o wcześniejszym systemie 12V. Szczególnie Lego 4564 budził u mnie prawdziwe emocje. Ta żółta lokomotywa manewrowa przyciąga do dzisiaj moją szczególną uwagę. Gdybym miał typować najpiękniejszą lokomotywę jaką LEGO wypuściło w latach 90-tych to byłaby to właśnie ona.

Ale właśnie przechodząc do sedna chciałem zacząć dyskusję o systemach kolejowych i który Waszym zdaniem był najlepszy. Ja mam osobiście największy sentyment do systemu 9V. Szczególnie tych zestawów do 1995 r. Ogromnym plusem moim zdaniem w porównaniu z teraźniejszym systemem RC są tutaj metalowe szyny. Nie trzeba pakować do lokomotywy ogromnego zasobnika z baterią. Całość zasilania mieści się w wózku jezdnym. Minusem obecnego rozwiązania jest też moim zdaniem to, że box na baterie ma 4 study, jak go obudujemy to minimalna szerokość lokomotywy to 6 studów. Nie powiem, obecne lokomotywy też są bardzo ładne, ale właśnie są takie pękate i wielkie? Czy to wada? Nie, ale brakuje mi w nich takiej jakiejś smukłości i zwężenia do 4 studów. Zaletą systemu 9V jest też to, że nie trzeba się martwić o ciągłą wymianę baterii. A przy intensywnym jeżdżeniu podobno trzeba je zmieniać dosyć często i jest to dość upierdliwe. Box trzeba wyjmować, 6 czy 8 baterii też swoje kosztuje. Stary system był pod tym względem bardzo przypominający modele kolejowe. Transformator, pokrętło do sterowania, metalowe szyny i odbierające prąd metalowe koła w wózku jezdnym. Bardzo przypominało mi to w tamtych czasach kolejki Piko, sam sterownik - czarna kostka z żółtym pokrętłem ma moim zdaniem w sobie to coś. To oczywiście osobiste odczucia, ale moim zdaniem w tym systemie bardziej czuć lokomotywę, można się bardziej precyzyjnie zatrzymać.

To co odróżnia też dawny system od obecnego jest cała gama setów dodatkowych. Od kilku lat niestety Lego wypuszcza co kilka lat zazwyczaj po dwa nowe zestawy, jeden pasażerski, drugi towarowy i to wszystko. Brakuje mi bardzo pasujących zestawów dworców kolejowych, przejazdów, maszyn technicznych, pojedynczych wagonów czy lokomotyw. Po 2000 r. był co prawda jeden dworzec kolejowy i bodajże jeden przejazd, ale na tym to się skończyło.

Sztandarowym przykładem tego o czym piszę jest chociażby zestaw LEGO 4555 czyli duża suwnica z wagonem, która dostarcza naprawdę dużo zabawy. Kontenery można za pomocą suwnicy przetransportować z wagonu na ciężarówkę i odwrotnie. Mieliśmy naprawdę piękny żółty dworzec kolejowy Lego 4554. Parę lat później powstała jego czerwona wersja. Była cysterna utrzymana w charakterystycznej biało-czerwono-zielonej kolorystyce Octan z samochodzikiem. Czerwona platforma LEGO 4543 z traktorkiem i przyczepką. Do Metrolinera można było dokupić świetnie pasujący piętrowy Lego 4547. Dodatkowy niebieski wagonik i wagon z samochodem i urządzeniem do wjeżdżania nim. Czerwony krokodyl 4551 jako przykład samodzielnej lokomotywy. Na uwagę też zasługuje żółty żuraw ze świetnie kontrastującą zieloną budką. Pięknie prezentuje się również LEGO 4565, czyli czarno-czerwony pociąg towarowy z żurawiami i wagą. Nieco mniej z kolei wpadały mi w oko późniejsze zestawy pasażerskie. O ile jeszcze ten niebieski Lego 4561 prezentował się przyzwoicie tak ten Lego 4559 był dla mnie lekkim nieporozumieniem.

Dało się z tego wszystkiego stworzyć całkiem sporą makietę kolejową z bocznicami, punktami przeładunkowymi i porządnym dworcem. Obecnie bardzo mi tego brakuje, oczywiście można robić MOCe, ale ciężko jest stworzyć obecnie makietę z oficjalnych setów.

Przejdę teraz do wcześniejszego systemu 12V (jeszcze wcześniejszy 7,5 V pominę, bo po prostu jest kompletnie nieznany mi). W zasadzie system 12 V zawiera wszystkie zalety opisane przeze mnie przy systemie 9V. Największą różnicą jest kształt torów. Tu mamy coś przypominające modelarski system trzeciej szyny znany z modeli kolejowych Maerklina. Ocena jest czysto subiektywna. Dla mnie te tory są nieco mniej realistyczne niż 9V, ale nie jest to dla mnie wielki problem, więc to taki drobny minusik dla mnie. Natomiast niewątpliwą ogromną zaletą jest jeszcze większa jak bym to określił modelarskość tego systemu, czyli możliwość zdalnego sterowania rozjazdami, przejazdami, semaforami. Wydaje mi się, że kształty i promienie rozjazdów zostały też lepiej dobrane i można robić z tego systemu ciekawsze układy torowe. W tym systemie powstała cała gama dodatkowych wagonów, lokomotyw, budynków dworców, setów industrialnych. Zestaw 7740 jest tutaj świetnym przykładem. Można było dokupić do niego dodatkowy wagon pasażerski 7815 oraz bagażowy 7819. Na uwagę zasługuje również 3-osiowy wózek jezdny z możliwością zamontowania wiązarów. Zalety te same co w 9V, a można dzięki temu tworzyć urocze małe parowoziki albo lokomotywy manewrowe. Dzięki wiązarom wygląd parowozów był szczególnie realistyczny i ciężko odtworzyć ten wygląd w systemie 9V/RC.

Minusem systemu 12V, choć to nie minus samego systemu a raczej uwarunkowań ekonomicznych w Polsce to taki, że ciężko jest dostać te sety w Polsce, trzeba się nastawić na ściąganie ich zza granicy.

Osobiście oceniłbym je w takiej kolejności 12 V> 9V > RC

Zapraszam do dyskusji.
Napisz odpowiedź
Copyright © 2011-2020 by Rogpar, Powered by Spidron ©LEGO® to znak towarowy firmy z Grupy LEGO. Niniejsza witryna nie jest sponsorowana, autoryzowana ani wspierana przez Grupę LEGOCzas ładowania: #LOAD_TIME# Wielkość HTML: #SCRIPT_SIZE# | Czas wykonania: 0.858s | Unknown (Robot )
0 osób przegląda stronę. 0 gości oraz 0 zalogowanych osób. Zalogowani: Brak